
Kreditförvaltningsbolaget utbildas i Psykisk Livräddning
Kreditförvaltningsbolaget B2 Impact satsar på utbildning i Psykisk Livräddning.
– Vi måste vara medvetna om att vi möter en riskgrupp för suicidalitet och ha rätt utbildning för det, säger Mathilda Silverwaldt, HR-chef.
När Mathilda Silverwaldt nyligen började jobba som HR-chef på B2 Impact, gick hon bredvid på flera av avdelningarna för att lära sig mer om verksamheten. Hon berättar att företagets syfte är att hjälpa sina kunder att bli skuldfria med lösningar anpassade efter varje kund. Rollen för dem som arbetar med kundkontakt växlar mellan att vara rådgivare, ställa krav och att vara medmänsklig och förstående. En komplex roll med andra ord och samtalen kan se väldigt olika ut. När Mathilda gick bredvid på kundtjänst fick hon veta att medarbetarna haft en hel del samtal där kunder mått dåligt och till och med nämnt att de inte ville leva längre.
– Jag insåg att vi saknade handlingsplan för sådana situationer. Vi som arbetsgivare har ju ett ansvar för att medarbetarna ska känna att de kan hantera sådana samtal och att man inte känner att man förstört en annan människas liv, säger Mathilda.
Hon fick tips om SPIV:s utbildning i Psykisk Livräddning och i första hand de medarbetare som arbetar med kundkontakt, fick möjlighet att gå tre timmars utbildning. De fick bland annat grundläggande kunskap om suicidalitet, myter och sanningar om suicidalitet och hur man kan bemöta en människa som uttrycker att hen inte vill leva längre.
– Ämnet är komplext och viktigt utifrån så många olika perspektiv: Det handlar om att kunna bemöta kunden på ett bra sätt, att stötta internt men också om att få med sig den här kunskapen i sitt liv, berättar Mathilda Silverwaldt.
En grund för ny handlingsplan
Utbildningen i Psykisk Livräddning har legat till grund för den handlingsplan som Mathilda tillsammans med sina kollegor tagit fram. Handlingsplanen beskriver hur medarbetare kan hantera samtalet med någon som mår dåligt men den ger också vägledning i hur man internt kan stötta medarbetare efter svåra samtal.
Några viktiga lärdomar från utbildningen, som också finns med i handlingsplanen, är att det inte är farligt att fråga om självmordstankar. Du kommer inte få någon att ta sitt liv genom att ställa frågan snarare tvärtom – det kan rädda liv. När du ställer frågan visar du att det är okej att prata om självmordstankar och det kan minska känslan av ensamhet och skapa hopp.
– En sak som fastnade är hur viktigt det är att våga ta samtalet även om andra små saker kommer i vägen och stör. Man behöver inte säga rätt saker men man behöver stanna kvar. Det kan vara avgörande för att rädda en annan människas liv, berättar Mathilda.
Nästa steg är att presentera handlingsplanen för medarbetarna. Mathilda Silverwaldt hoppas att handlingsplanen ska ge tydliga verktyg att hantera samtalen när man möter en person som pratar om att hen inte orkar leva längre. Målet är också att företaget ska fortsätta arbeta med att främja en öppen kultur och ett öppet samtalsklimat på arbetsplatsen.
– Det är viktigt att man kan be om hjälp, visa sig sårbar och att man är lyhörd och stöttar varandra på arbetsplatsen, säger Mathilda Silverwaldt.